Schrijfplezier met Actief Leren Lezen

Soms krijg ik zo'n leuke opdracht dat ik me tijdens het schrijven zit te verkneukelen achter de laptop. Dat geldt bijvoorbeeld voor de opdrachten van Actief Leren Lezen, een leesmethode voor de basisschool, uitgegeven door Kluitman Educatief. 

Citaat van hun website waar ik helemaal achter sta: "Lezen staat aan de basis van veel vakken op de basisschool en het voortgezet onderwijs. Het is daarom van essentieel belang dat leerlingen met begrip en plezier leren lezen. Als zij dit op jonge leeftijd aanleren, zullen ze hier de rest van hun leven profijt van hebben. Daarnaast is lezen natuurlijk gewoon ontzettend leuk!"

De echte lessen worden ontwikkeld door deskundige leerkrachten. De korte teksen voor technisch lezen en begrijpend lezen worden geschreven door deskundige AVI schrijvers. Ik krijg dan bijvoorbeeld de opdracht een verhaaltje van 11 regels te schrijven met zoveel mogelijk woorden erin met -el op het eind. Die leesmoeilijkheid hebben de kinderen dan net geleerd en kunnen ze oefenen. Aan dat miniverhaaltje moet vanzelfsprekend een kop en een staart zitten en het moet ook nog spannend en/of grappig zijn. 

De teksten die ik mag schrijven zijn heel afwisselend. Soms is de leesmoeilijheid gevat in een krantenartikel, een websitetekst, een chatbericht, een uitnodiging of een informatief stukje. Een uitdaging om zoveel mogelijk woorden te vinden die 'mogen'!

Zo schreef ik voor groep 5 een tekst met ch-woorden, uitgesproken als sj. Bijvoorbeeld chocolade, chirurg, chagrijnig, chef kok, champignons, douche, etc. Heerlijk om genoeg woorden te vinden voor een coherent verhaaltje - in dit geval een recept - dat kinderen net zoveel plezier geeft tijdens het lezen, als ik had tijdens het schrijven.

Leesplezier en schrijfplezier :-)all site

all website

wat-tover-je-nu

Illustraties: Jeska Verstegen

Facebook

Twitter